0
بررسی بازی Sifu

شما هم به جمع 13 هزار مخاطب خبرنامه والاها بپیوندید


بیایید به سیفو نگاه بیاندازیم که با ترکیب دیزاین فانتزی و هنز های رزمی، تجربه ای سخت و در عین حال اعتیاد آور برای ما به ارمغان می آورد. با والاها همراه باشید.

بیایید از داستان بازی شروع کنیم. سیفو یک استاد کارکشته و پیر کنگ‎فو است که در صورت رخ دادن هر خطایی از شما، شما را به سختی تنبیه میکند. استادی که اگر به حرف هایش گوش دهید و با او راه بیایید از شما یک رزمی کار ماهر و فوق العاده میسازد. این را هم باید خاطرنشان کرد که در هنر های رزمی شرقی به استاد بزرگ «شیفو» میگویند.

بگذارید دقیق تر به داستان نگاه کنیم. همه چیز از یک شب بارانی در یک مدرسه آموزش هنر های رزمی شروع میشود. فردی به نام Yang(ینگ) که سالهای پیش از مدرسه اخراج شده بود حالا یک استاد بزرگ شده و به مدرسه بازگشته است. ینگ و چهار تا از نوچه هایش تمام اعضای آن مدرسه را به قتل میرسانند. در اصل ینگ برای دستیابی به یک دانش ویژه پس از سالها به مدرسه ای که از آن اخراج شده بود بازگشته است. حالا که به مدرسه بازگشته سیفو را در مقابل خود میبیند، یک نبرد بزرگ در میگیرد که نتیجه ی آن کشته شدن استاد است! تمام این ماجرا ها در مقابل یکی از شاگرد های کودک سال سیفو صورت میگیرد. این شاگرد بی نام و نشان نیز توسط نوچه های ینگ کشته میشود اما به شکلی جادویی به زندگی بازمیگردد. حالا این شاگرد بی نام و نشان قسم خورده که برای  انتقام خون پدر خود دست به کار بشود.

sifu fights

داستان این بازی مانند دیگر بازی های از این سبک، ساده روایت شده و دارای پیچیدگی خاص و مرموزی نیست. شروع عالی، گیمپلی زیبا و پایانی تحسین برانگیز باعث شده که بازی Sifu یک ساختار بسیار زیبا و پخته را به خود بگیرد.

بازی در بخش داستانی خود ادعای خاصی ندارد و داستان را به شکلی ساده و فروتنانه روایت کرده است که برای این سبک از بازی ها خود میتواند یک نکته ی مثبت باشد. در ابتدا باید این را خاطر نشان کرد که سیفو سخت است!، بسیار سخت، سخت تر از آنچه که فکر میکنید! در زمان شروع این بازی باید تصوری که تا قبل از این از بازی های اکشن داشتید را کنار بگذارید. چراکه هیچگونه راهنمایی تصویری برای آگاه کردن شما قبل از حلمه های دشمنان، سیگنال های صوتی و … برای شما تدارک دیده نشده است! شما نمیتوانید از وجود دشمنان خارج از کادر مانیتور خود مطلع شوید و این موارد میتواند بسیار بازی را چالش برانگیز کند.

نبرد در سیفو به دو قسمت تقسیم میشود:«دفع ضربات و حمله». برای دفع ضربات حریف میتوانید جاخالی بدهید یا آنها را پری (دفعParry=)کنید. این را بدانید که مسلط شدن بر مکانیزم نبرد ها در سیفو بسیار سخت و چالش برانگیز است چراکه شما برای استاد شدن در این بازی باتوجه به سرعت بالایی که گیمپلی بازی دارد باید الگوی حملات حریف های مختلف را حفظ کنید و روش دفاع مقابل هر کدام را بیاموزید.

به همین علت یک بخش تمرینی برای خو گرفتن گیمر به روش مبارزه در سیفو در نظر گرفته شده است که تمرین کردن در آن تاثیر بسزایی در روند بازی دارد. البته که یک مشکل وجود دارد، بخش تمرینی تنها یک نوع دشمن دارد و برای رسیدن به درجه ی استادی در سیفو نمیتوان به بازی در بخش تمرینی اکتفا نمود. باید به سراغ آزمون و خطا در مراحل بازی رفت تا روش بازی کردن را یاد گرفت و تبدیل به یک استاد شد. این نکته را باید گفت که داشتن تنها یک نوع حریف در بخش تمرینی میتواند تحت تاثیر یک اشتباه یا تنبلی در تیم باشد. انتظار میرود که تیم اسلوکلپ این مشکل را در آینده حل کنند.

از این نباید گذشت که هوش مصنوعی کارکتر ها و دشمنان بازی و تعداد بالای انواع آنها به بازی عمق و روح داده است. کافی است بخواهید بین دشمنان بروید و به شکلی بی پروایانه قهرمان بازی در آورید، آنجاست که شما را محاصره میکنند و آنقدر به شما مشت و لگد میزنند تا ملتفت شوید با بد آدم هایی در افتاده اید.

fights in club

شما با آپگرید کردن مواردی مثل سلاح، مهارت ها و … قدرت خود را در بازی بالاتر ببرید. اما نکته ای است که باید مراقب آن باشید:«با هر بار مرگ شما پیر تر میشوید» و با رسیدن به سن 70 نه تنها مجبور هستید مرحله را از ابتدا بازی کنید، بلکه تمامی آپگرید های خود را نیز از دست میدهید.

سیستم سنی که در بازی استفاده شده سر رشته گرفته از ایده ای نو است که تا به حال در بازی های قدیمی شاهد آن نبوده ایم. تیم اسلوکلپ با استفاده از یکسری المان های خاص باعث شده بازی ای ساخته شود که ارزش چند بار بازی کردن و تکرار را داشته باشد. یک مرگ شمار در بازی وجود دارد که تعداد مرگ شما را در هر دور تمام کردن مراحل نشان میدهد. اگر مرگ شمار عدد 1 را نشان دهد شما با بازگشت به بازی یک سال به سنتان اضافه میشود. مثلا اگر 20 ساله بوده اید میشوید 21. اگر 2 را نشان دهد 2 سال به سنتان اضافه میشود و این سیستم با روندی تصاعدی تا 70 ادامه دارد. البته این را باید گفت اسلوکلپ راه هایی را برای صفر کردن تعداد مرگ ایتان در نظر گرفته است. به عنوان مثال کشتن یکسری دشمنان خاص یا خرج کردن XP برای این کار.

علاوه بر سیستم عمیق مبارزه و استفاده از مشخصه های سبک روگ لایک، روی نقشه ها در سیفو بسیار هنرمندانه کار شده و روی آن فکر شده است. در هر یک از مراحل بازی یک سری در قفل شده وجود دارد که در ابتدا نمیتوانید وارد آنها شوید چراکه آنها قفل هستند. برای باز کردن آنها باید دنبال کلیدشان در مراحل قبل باشید که معمولا در بخش های انتهایی هر مرحله قرار دارند. این کلید ها همراه شما خواهند بود و در صورت ری استارت شدن مرحله نیز میتوانید آن در ها را به راحتی باز کنید. بازی سیفو دارای پنج مرحله است که نسبت به مهارتتان در بازی برای رد کردنشان نیاز به 9 تا 24 ساعت گیمپلی است!

boss fights

سیفو از لحاظ طراحی جلوه های بصری بسیار درخشان ظاهر شده است. طراحی مینیمال و خاص که شکلی غریب اما زیبا را به مخاطب هدیه میکند. در سیفو تلاش شده علاوه بر داشتن جلوه های بصری اندکی از معماری و طراحی شرقی در بازی دیده شود. بازی از لحاظ فنی هم بهینه و بسیار عالی طراحی شده است و شاهد اجرای بی نقص بازی روی کنسول های پلی استیشن 4 و 5 و یک بهینه سازی فوق العاده روی PC ها هستیم. تنها مشکلی که میتوان به بازی گرفت بخش دید شخص است چراکه دوربین در بخش های تنگ بسیار بد عمل میکند، گیمر را گیج کرده و در مواقعی باعث باخت او میشود. شما کنترل کامل را در زمان استفاده از حالت Focus روی دوربین ندارید و این ویژگی میتواند بسیار آزاردهنده باشد. صداگذاری های سیفو مانند بقیه آثار فرام سافتور دارای صدا گذاری هایی جذاب و آهنگسازی هایی باکیفیت است که با توجه به حال و هوای هر قسمت از بازی طراحی شده اند. افکت های صوتی مشت و لگد، نفس نفس زدن هنگام انجام ضربات و… چیز هایی هستند که بازی را بسیار عمیق تر از آن چیزی که بود میکنند.

در کل میتوان گفت در گیمپلی سیفو شاهد یکی از سخت ترین بازی اکشن دهه های اخیر در این سبک هستیم. اثری بسیار چالش برانگیز که با یک سیستم مبارزه جالب و با ایده های مناسب و بهره گیری درست از مولفه های ژانر روگ لایک همراه طراحی زیبای نقشه ها تجربه ای چشم نواز و سرگرم کننده را برای مخاطب به ارمغان می آورد. شاید سیفو سخت و بسیار دشوار باشد، شاید این سختی ها اندکی تلخ باشند اما دارای شیرینی خاصی درون خود هستند که بازیکن مجذوب آن میشود و دوست دارد برای تجربه آن شیرینی خاص بار ها و بار ها آن مرحله را آزمون و خطا کند.

سیفو تا حدی سخت از که گیمر میتواند پس از اتمام آن ادعای بلد بودن کنگ فو کند! اگر روراست باشیم، سیفو بسیار بیشتر از یک بازی 40 دلاری ارزش دارد. اگر که شما از کودکی عاشق هنر های رزمی بوده اید، فیلم های جکی چان را دنبال میکردید یا حتی تمرین هنرهای رزمی می کردید/میکنید باید بگویم که سیفو کاملا برای شما طراحی شده است. ولی اگر شما فردی بی حوصله هستید که حوصله ی 8 بار شکست خوردن در یک بخش خاص از یک مرحله را  ندارید باید بگویم که قطعا سیفو انتخاب خوبی برای شما نخواهد بود. خرید بازی در فروشگاه اپیک گیمز هم در دسترس هست.

مطالب مرتبط