تخفیف ویژه اولین خرید بازی با کد
تولد دوباره ی توتال وار: Warhammer 3

بعد از 5 سال از انتشار وارهمر 2 حالا وقت آن رسیده که به بازی وارهمر 3 بپردازیم و با هم نگاهی به نسخه ی سوم این فرنچایز محبوب بکنیم.

وقتی که در سال 2015 اولین نسخه از این سری بازی توسط استادیو Creative Assembly معرفی شد کسی فکرش را هم نمیکرد که نسخه ی سوم این سری با فاصله ی 7 سال از نسخه ی اول یعنی در سال 2022 انتشار پیدا بکند. نسخه ی اول از فرنچایز وارهمر در سال 2016 به صورت رسمی منتشر شد، نسخه ی بعد در سال 2017 و در نهایت نسخه ی سوم در سال 2022 با فاصله ای پنج ساله منتشر شد.

بازی وارهمر 3 به عنوان آخرین نسخه ی وارهمر محسوب میشود و تفاوت هایی با نسخه های قبلی دارد. در نسخه ی قبلی وارهمر شاهد این بودیم که توسه ی بازی در سمت غرب قاره ی بازی بود، اما در نسخه ی سوم شاهد توسعه در شرق قاره ی کهن هستیم. فضایی که در آن خبری از جنگل های انبوه و اقیانوس ها نیست. مقدار زیادی از محیط بازی فضایی آشوب زده را نشان میدهد که سوخته و پر از فساد Chaotic است. البته نباید از سرزمین دوردست Cathay و دیوار دفاعی بزرگ آن که با اقتباس از چین باستان طراحی شده است چشم پوشی کرد؛ چراکه این نژاد در دنیای فانتزی وارهمر بزرگ‌ترین تمدن انسانی محسوب می‌شود.

screenshot

داستان کوتاه نسخه سوم

کمپین و بخش داستانی وارهمر 3 هم مانند نسخه ی قبلی حول محور یک ماموریت کلی در بازی میگردد. در آن ماموریت هر یک از نژاد ها برای تصاحب هر کدام از روح های شیاطین آشوب(Khorne ،Tzeentch ،Nurgle و Slaanesh) وارد سرزمین‌های Chaos Realms شوند و با تکمیل یک‌سری ماموریت و رقابت‌های نزدیک، سعی کنند روح آن شیطان را تصاحب کنند. ورود به این مناطق که بخشی جدا از نقشه اصلی بازی هستند، فقط از یکسری پورتال ممکن است که تقریبا هر ۲۰-۳۰ ترن یک‌بار روی مناطق مختلفی از نقشه بازی ظاهر می‌شوند و فرصت ورود می‌دهند. امکان درگیری با سایر نژادها در این مناطق وجود دارد و هریک از این ۴ مکان دارای ویژگی‌ها و سختی های خاص خود هستند. مثلا در سرزمین Nurgle مقدار بسیار زیادی فساد از نوع طاعون وجود دارد که ارتش شما را زمین‌گیر می‌کند. شما درکنار انجام مأموریت‌های کمپین اصلی باید در این سرزمین‌ها هم رقابت کنید و تمامی ارواح را تصاحب کنید. پس از تصاحب این ارواح، نبرد پایانی شروع میشود که در آن نبرد باید با شخصیتی شیطانی به نام Be’lakor روبرو شوید. وقتی که او را شکست دادید کمپین بازی به پایان میرسد.

تغییراتی فوق العاده

طبق گفته ی استادیو کریتیو اسمبلی نقشه ی این نسخه از سری وارهمر از نسخه های قبلی این فرنچایز بزرگتر بوده و تراکم بیشتر شهر ها را میتوان در این نسخه کاملا مشهود است. بخش های از قاره ی کهن که توسط نژاد های Empire ،Vampire Counts و تعدادی از دورف‌ها در بر گرفته شده در این نسخه هم(مانند نسخه های قبل) وجود دارد. و البته این از قلم نیوفتد که نژاد های شمالی و کی آس فایتر ها هم در این نسخه حضور دارند اما بدون لرد هایی مانند Throgg و Wulfric The Wanderer. زیرا قرار است نژاد های جدید در بروزرسانی آتی به بازی اضافه شوند.

یکی از مهم ترین قسمت ها در بازی وارهمر 3 مربوط به بالانسی است که بین نژاد های مختلف بازی(که تعدادشان کم نیست) وجود دارد که دقیقا مانند نسخه های قبلی عالی طراحی شده است. به نحوی که میتوانید با هر نژادی که مورد نظر خود دارید به اهدافتان برسید!

در اصل طراحی نژاد ها نسبت به نسخه های قبلی عمیق تر است. مثلا در بازی با نژاد Tzeentch که میان Daemons of Chaos به آورنده تغییر شهرت دارد، بیشتر از اینکه روی نیرو هایتان تمرکز داشته باشید باید روی استفاده از قابلیت های این نژاد مانند خراب کردن اتحاد بین دو فکشن دیگر، ایجاد جنگ بین دو فکشن و … حساب کنید که این مسئله باعث شده تا وارهمر 3 تنوع بسیار بالایی در بازی با نژاد های مختلف داشته باشد.

شاید تنوع و تعداد نیرو های هر نژاد با یکدیگر مساوی نباشد(به لحاظ تعداد نوع نیرو) اما این استادیو در آخرین نسخه ی وارهمر توانست تعادل خوبی بینشان برقرار کند تا بازی پیشروی ای عادلانه را در بر داشته باشد.

نکته: مانند نسخه های قبلی وارهمر برای تکمیل شدن Roster هر نژاد باید منتظر پچ های بازی باشید.

دیپلماسی

یکی از موارد مشهودی که در این نسخه تقویت شده و در نسخه های قبلی تاثیر خیلی زیادی روی روند بازی نداشت بخش دیپلماسی بود. باید این خبر خوش را داد که در حال حاضر شاهد بهبود چشمگیری در این زمینه هستیم. علاوه بر اینکه هوش مصنوعی بازی در این قسمت پیشرفت داشته، تعداد گزینه های بیشتری به بخش دیپلماسی بازی اضافه شده و کار کردن با آن را راحت تر و لذتبخش تر کرده است. مثل بازی Total war Sega: Troy گزینه ی Quich Deal به بازی اضافه شده که با آن به راحتی میتوانید بهترین فکشن را برای دیپلمات مورد نظر خود بیابید و انتخاب کنید. دکمه ی Valance Offer یکی از کاربردی ترین دکمه ها در این بخش است. این دکمه برای پیدا کردن برترین پیشنهاد برای کار هایی مانند اتحاد با یک فکشن است که به شما نمایش می دهد که آن فکشن در ازای چه مقدار پول حاضر است پیشنهادی که شما برایش فرستادید را قبول کند. موارد جذاب دیگری مثل تهدید کردن یک فکشن برای قبول یک پیشنهاد، مقدار تمایل هر فکشن برای هر پیشنهاد در دسترس و … به این نسخه از بازی اضافه شده است که تجربه ی بسیار زیبا و سرگرم کننده ای از بازی وارهمر 3 به مخاطب هدیه میدهد.

ناگفته نماند که بخش اتحاد بازی نیز همانند بخش دیپلماسی بازی پیشرفت داشته است. در نسخه های قبلی از این فرنچایز یعنی وارهمر 2 و 1، اتحاد با سایر فکشن ها تقریبا بی فایده و بدرد نخور بود و توانایی استفاده ی درست و حسابی از این اتحاد ها را نداشتید. اما در حال حاضر با اضافه شدن سیستم Allegiance نتنها برای ایجاد اتحاد مشتاق میشوید، بلکه توانایی این را دارید که از متحدین خود ماموریت های مشترک دریافت کرده و با انجام دادن آنها امتیاز Allegiance را افزایش دهید و از مزایای آن استفاده کنید!

با ساختن Outpost در شهر متحدان خود نتنها میتوانید هنگامی که شهر متحدتان مورد حمله دشمن قرار گرفته با نیرو های کمکی خود از آنها محافظت کنید بلکه شما میتوانید از اینرو های متحد خود هم برای خودتان بسازید و خودتان آنها را رهبری کنید! به عنوان مثال اگر نژاد خون آشام با نژاد High Elves متحد باشد و اقدام به ساخت یک Outpost در یکی از شهر های متحد خود بکند میتواند از نیرو های نژاد High Elves بسازد و وارد ارتش خودش کند. این را هم باید گفت که این کار در ابتدا دارای محدودیت هایی است که با افزایش پارامتر هایی مانند دوستی، ارتقای سطح اتحاد، ارتقای سطح هر Outpost و … این محدودیت ها کمرنگ تر میشوند.

گزینه ی تعیین هدف مشترک کماکان از نسخه های قبلی در بازی وجود دارد و البته گزینه ی دیگری به نام Request Army اضافه شده که قطعا از نامش متوجه هستید که برای درخواست نیرو استفاده میشود. ساخت نیرو از سیاهه متحدینتان نیاز به امتیاز Allegiance دارد و از پول شما کم نمی کند. اما این نکته را توجه کنید که باید Upkeep آنها را پرداخت کنید.

فکشن ها

خرید بازی Sekiro: Shadows Die Twice - GOTY Edition ایکس باکس (xbox)
1,471,000 تومان

هوش مصنوعی بازیکنان

هوش مصنوعی بازی بهبود بسیار چشمگیری به خود دیده است، اما شاهد تحول خاصی توسط هوش مصنوعی در روند اصلی بازی نیستیم. تاثیرات این هوش مصنوعی بازی در طولانی مدت و در جزئیات خود را نشان میدهد. مثلا اگر درجه ی بازی را روی سخت بگذارید و یک فکشن از شما ضعیف تر باشد، آن فکشن به جای درگیری با شما و حمله از گزینه ی عقب نشینی استفاده میکند. این را نیز باید گفت که در بخش هایی از بازی شاهد درخواست های احمقانه ای در بخش دیپلماسی هستیم. به عنوان مثال امکان دارد که متحدین شما به مستعمرات شما اعلام جنگ کنند! یک حرکت عملا مضحک. تاثیر هوش مصنوعی را بیشتر در جا هایی مانند استراتژی دشمنان برای حفاظت از شهر خودشان دید که در آن زمان تاثیر هوش مصنوعی کاملا حس میشود.

تغییرات بخش چند نفره

بیایید به بخش چند نفره ی بازی هم سری بزنیم. در این بخش هم وارهمر پیشرفت بسیار قابل توجهی داشته و کریتیو اسمبلی در این بخش تغییرات چشمگیری را به کار بسته است. دیگر نیاز نیست با محدودیت بازی 2 نفره در بخش کمپین دست و پنجه نرم کنید زیرا در وارهمر 3 شما توانایی بازی 8 نفره را نیز خواهید داشت! میتوانید در بازی به چند تیم تقسیم شوید و یا میتوانید به صورت Free for all بازی کنید. قابلیت ترن همزمان هم به بخش آنلاین بازی اضافه شده و نیاز نیست برای ترن زدن منتظر بقیه بازیکنان بمانید، میتوانید به صورت آزادانه مسیر خود را در کمپینگ دنبال کنید. جالب اینجاست که دیگران هم میتوانند در میان کار شما به شما ملحق شوند!

به طور کلی 3 کمپین برای بخش چند نفره بازی طراحی شده که دو کمپین حداکثر 8 نفر و یک کمپین برای بازی 3 نفره طراحی شده اند. به طوری که میتوانید آنها را حتی در یک شب به پایان برسانید. بخش نبرد های چند نفره هم مثل نسخه های قبلی وارهمر طراحی ماهرانه ای دارد.

wars

حالت تدافعی شهر ها

یکی از قسمت های بازی که مانند بخش های دیگر پیشرفت خوبی داشته دفاع شهر هاست. میتوان گفت نبرد های شهری تقریبا از نو ساخته شده اند. مکانیزم هایی مانند ساخت برج های شهری برای تضعیف نیرو های دشمن، مکانیزم Supply، ساخت استحکامات دفاعی مختلف و … از موارد تغییر یافته در نسخه نهایی فرنچایز محبوب وارهمر است. به عنوان مثال وقتی به یک شهر کوچک حمله میکنید، نیرو های آن شهر دیگه از شهر و پست خود خارج نمی شوند و در اماکن مختلف شهر با آنها درگیری خواهید داشت که این مورد جذابیت بازی و نبرد های مختلف را چند برابر کرده است.

بخش فساد و تغییرات ریز از این قبیل

بخش فساد در بازی هم تغییرات قابل توجهی داشته که میتوان گفت در این بخش هم وارهمر 3 از دو نسخه ی قبلی خود بهتر است. فساد نیرو های کی‎آس به 5 بخش تقسیم شده است. فساد Khorne، فساد Nurgle، فساد Tzeentch، فساد Slaanesh و فساد کلی Chaos که هر کدام از اینها تاثیر خاص خود را روی منطقه هدف خود میگذارند. مدیریت شهر ها اندکی تغییر کرده و بخشی به نام کنترل به مدیریت اضافه شده که باید مدام به آن چشم بدوزید. یکی از مکانیزم های بازی که مخاطبان خواستار تغییر آن بودند، مکانیزم Supply بود که در نسخه های قبلی از این سری بازی اگر میخواستید ارتشی جدید داشته باشید 15 درصد به هزینه های کلی شما اضافه میکرد. در وارهمر 3 این عدد بسیار کاهش پیدا کرده و ساخت ارتش جدید هزینه های اضافی خیلی زیادی برای شما در بر نخواهد داشت.

در قسمت نقشه ی بازی(کمپین) تغییرات بسیاری بزرگی را مشاهده نمیکنیم. تغییرات کوچک ولی تاثیرگذار هستند. تغییراتی مانند امکان دیدن نتیجه ی نبر پیش از شروع آن، اثرات مثبت و منفی هر شخصیت به محض ورود به منطقه ی مورد نظر شما، مشاهده هدف نیرو های متحد شما و … در بخش کمپین بازی مشاهده میشود.

در بخش نبرد ها هم شاهد ریزه کاری های خوبی هستیم. به عنوان مثال شما میتوانید پس از هر نبرد آرایش خود را ذخیره و برای نبرد بعدی خود استفاده کنید. رابط کاربری بسیار آسان تر شده و تجربه ی بهتری به شما هنگام بازی کردن میدهد.

 

مشکلات بازی

قطعا وارهمر 3 با تمام حسن ها و خوبی هایی که دارد مثل همه ی بازی ها آری از هرگونه عیب نیست. وارهمر مشکلی دارد که الدن رینگ هم در ابتدای کار با آن مواجه بود، مشکل بهینه نبودن حتی روی سیستم های گران قیمت و قدرتمند! نمیتوان به طور قاطع گفت که دلیل این افت فریم در بازی چیست، تعدادی از کاربران میگویند این افت فریم در  ویدیو های یوتیوب و نسخه هایی که در اختیار یوتیوبر ها قرار گرفت دیده نشده است، عده ای بر این باورند که افت فریم بازی به علت نصب عجولانه ی Denuvo روی بازی است. نمیتوان به هر نظر اکتفا کرد اما کریتیو اسمبلی قول داده که تمام تلاش خود را برای بهبود کیفیت وارهمر 3 و رفع ایراد های آن انجام میدهد. ناگفته نماند که کیفیت بازی پیشرفت بسیار خوبی داشته اما باید منتظر بمانیم تا کریتیو اسمبلی کار خود را برای بهبود وارهمر 3 انجام دهد و نتیجه ی واقعی را در آنجا ببینیم. برخی باگ های ضایع که در دو نسخه ی قبلی با آنها همراه بودیم کماکان با ما در وارهمر 3 همراه هستند. مثلا وقتی به یک Bastion واقع در Cathay برسید، اگر یکی از ورودی های آن را محاصره کنید ارتش شما بدون هیچگونه درگیری میتواند به آن طرف دیوار برود! جای تعجب دارد که چگونه کریتیو اسمبلی از این دست باگ های ضایع بازی را هنوز حل نکرده است.

خرید بازی

شما میتوانید در استیم بازی وارهمر 3 را با قیمت 59.99$ خریداری کنید. تیم والاها با یک فروشگاه کامل و خوش قیمت میتواند شما را در خرید گیف کارت های مختلف همراهی کند. شما میتوانید از این صفحه به راحتی  اقدام به خرید گیف کارت استیم کنید.

شخصی سازی بازیکنان

در پایان

بازی Total War: Warhammer 3 با داشتن یکسری باگ و افت فریم های جزئی(نه به اندازه الدن رینگ) را میتوان به بهترین نسخه زا فرنچایز تاریخی Warhammer لقب داد. کریتیو اسمبلی توانست در این نسخه بسیاری از ایراد های بزرگ و کوچک نسخه های قبل خود را رفع، و با ایده های جدید خود توانست تجربه ای مهیج و هیجان انگیز به کاربران خود هدیه کند. بخش هیجان انگیز بازی اینجاست که در ماه های آینده قرار است کریتیو اسمبلی نقشه ای ترکیبی را منتشر کند که شامل 23 نژاد و 80 لرد افسانه ای خواهد بود! این اعداد بدون در نظر گرفتن محتوا هایی است که قرار است در طول سالیان برای نسخه سوم فرنچایز وارهمر عرضه شود! اگر به این اعداد 1 نژاد و 10 لرد افسانه ای دیگر اضافه کنیم میتوان گفت تا به اینجا وارهمر 3 بزرگترین و وسیع ترین بازی استراتژیک تاریخ. مطالبی که در این مقاله نوشته شد با تحصیح و تصرف از اینجا بود.

1.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مطالب مرتبط

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x